OVER MAUREEN
Gezinnen in Flow, dat is mijn missie. En dan bedoel ik allerlei soorten gezinnen. Denk aan samengestelde gezinnen, gebroken gezinnen, 1-ouder gezinnen, pleeggezinnen, bonus gezinnen, het maakt niet uit wat voor gezin je bent, ik help je de Flow terug te krijgen.
Ik geef je twee versies “over Maureen”. Een kortere en een wat uitgebreidere. Kan je lekker de versie lezen waar je zin in hebt. Want heel eerlijk, bij zo’n enorme lap tekst haken velen meestal snel af… toch geef ik beide versies.
De kortere als je net op mijn website bent en even snel wil weten wat mijn achtergrond is.
De uitgebreidere, voor als je uiteindelijk met mij in zee gaat. Want zeker als het gaat om je gezin, dan is het fijn om iets meer te weten te komen over de persoon die jouw gezin gaat begeleiden.
DE KORTERE VERSIE:
Na de Pabo heb ik 18 jaar voor de klas gestaan in verschillende groepen. Ik zag veel kinderen waarbij het leren niet vanzelf ging. Deze kinderen hadden meer aandacht nodig. Soms alleen op leergebied, maar vaker op sociaal emotioneel gebied. Ik heb me altijd enorm geïnteresseerd in de psychologie achter de mens. Ik merkte dat ik naast het lesgeven eigenlijk te weinig tijd had om dit soort leerlingen goed te begeleiden. Dit frustreerde mij enorm. Ik heb tussendoor vele gedragstrainingen en opleidingen gevolgd waaronder:
- NLP-practitioner voor leraren
- Kernvisie coaching – training voor beelddenkers
- Verschillende gedrags- en sociale vaardigheidstrainingen
Ik raakte burn-out en ben me gaan omscholen, ik wilde me meer toeleggen op het individueel helpen van kinderen met gedrags- en leerproblemen:
- Post HBO Brede Coach opleiding bij BGL-groep in Hoofddorp met specialisatie Kindercoaching.
Gaandeweg merkte ik dat er nog iets mistte. Om kinderen diepgaand en langdurig te kunnen helpen, moet de ouder bereid zijn ook aan zichzelf te werken en veranderingen te maken. Je doet het samen, ik kan het niet alleen met het kind. Ik wil dus ook altijd met de ouder aan de slag. Ik merkte dat als ik vooral met de moeder op een lijn zat, dat dat vervolgens snel doorwerkte op haar kind waardoor we een veel beter resultaat behaalden. Voorheen was het toch vaak symptoombestrijding en zag ik veel kinderen een paar maanden later weer terug.
Vervolgens ben ik me gaan verdiepen in persoonlijke ontwikkeling en coaching.
- Healer/ Coach, studie n.a.v. teachings van Native Americans bij Startree in Amsterdam.
- Creatrix transformatie coaching; d.m.v. visualisaties belemmerende overtuigingen en vastzittende negatieve emoties transformeren naar flow, actie en balans.
- PresentChild methode; Kindertolk. Een methode waarbij je het gedrag van een kind vertaald naar een boodschap voor de ouder. Wat wil een kind met zijn of haar gedrag of kwaal vertellen? De zogenaamde spiegelboodschap.
- opleiding Familieopstellingen bij IVSW (het instituut van Elmer Hendrix en Mieke Kox)
- opleiding Organisatieopstellingen bij IVSW
- Familieopstellingen met kinderen en jongeren bij Ingrid Dykstra
Door deze tools in te zetten krijg ik een compleet beeld van wat er speelt. Vervolgens richten we de focus op: wat wil je bereiken binnen je gezin en met je kind? Waar wil je naartoe? En daar ga ik met jou en je kind aan werken.
Ik doe maximaal 4 trajecten per maand. Dit omdat ik al mijn energie in jou en je gezin stop. Soms betekent dat dat je even moet wachten voordat je aan de beurt bent, maar ik kan je verzekeren dat het het wachten waard is! Ik laat jullie pas los als je doelen bereikt zijn.
LISTEN TO YOUR INNER VOICE.
ONLY YOU KNOW WHAT WILL TRULY MAKE YOU HAPPY.
DE UITGEBREIDERE VERSIE:
Toen ik klein was wilde ik later graag kunstenaar worden, maar ook modeontwerper, binnenhuisarchitect, dierenarts, chirurg, fysiotherapeut, bij het postkantoor, in de reclame, beroemd, kortom, ik vond van alles leuk! De keus was oneindig en ook heel ver weg. Wat ik in ieder geval zeker wist, was dat ik boven alles moeder wilde worden. Met kinderen werken leek me ook heel erg leuk. Toen ik uiteindelijk de keus moest maken, wist ik het eigenlijk nog steeds niet goed en ben ik via een jaar HBO-jeugdwelzijnswerk, Rechten (kinderrechter dan maar?…) gaan studeren, om al heel snel de Pabo te gaan doen. Het leek me geweldig om een groep kinderen te mogen begeleiden op hun weg door de basisschool. Vooral het creatieve en het ontwikkelen van talenten sprak me enorm aan. Wat me minder aantrok binnen het beroep, is het feit dat je ook een soort manager, politieagent en administratief medewerker bent.
Ik kreeg al snel een baan binnen het basisonderwijs. Moeder werd ik ook. Samen met mijn man Gert kreeg ik twee fantastische, originele, eigenwijze en talentvolle kinderen, Lars (1999) en Merel (2001). Alles voor elkaar zal je denken…
Ik heb bijna 18 jaar voor veel verschillende groepen gestaan, van kleuters tot groep 8. Ook heb ik als Remedial Teacher gewerkt met individuele kinderen en groepjes buiten de klas, daar lag mijn hart het meest. Ik kwam veel kinderen tegen bij wie het leren moeilijk ging en/of die niet lekker in hun vel zaten. Vaak had ik het idee dat er meer in deze kinderen zat dan eruit kwam. De resultaten bleven vaak achter terwijl het vaak heel creatieve kinderen zijn in het bedenken van oplossingen voor verschillende vraagstukken. Het schoolsysteem sloot bij deze kinderen niet goed aan. Ik wilde het graag anders doen. Het frustreerde me dat ik daar op school niet genoeg tijd voor had. De druk lag te hoog en alle administratieve rompslomp en regeltjes eromheen zorgden ervoor dat ik het gevoel had nergens tijd voor te hebben en nooit eens echt ergens klaar mee te zijn. Ik raakte burn-out, ik vond dat heftig, alsof ik faalde, maar achteraf was dat het beste dat me kon gebeuren.
Het was tijd voor reflectie. Wat wilde ík nou eigenlijk? En hoe wilde ik dat gaan doen binnen werk en een gezin? Eerst ging ik op zoek naar hulpmiddelen voor mezelf om weer beter in mijn vel te komen. Ik ging op zoek naar coaching en therapieën die me zouden kunnen helpen om me weer energiek te voelen. Na een lange tijd zoeken en werken aan mezelf, besloot ik dat het tijd was om te stoppen met mijn baan binnen het basisonderwijs. Ik liep daar vast op alle regels en structuur. Ik startte mijn eigen praktijk voor onderwijsbegeleiding, zodat ik kinderen en ouders nog beter kon helpen. Zodat ik kon doen wat ik het leukste vond aan het werken met kinderen; ervoor zorgen dat kinderen lekker in hun vel komen te zitten.
Tijdens mijn zoektocht naar hulp voor kinderen heb ik verschillende opleidingen en trainingen gevolgd, waaronder de NLP-practitioner opleiding voor leraren bij de BTSW-groep (Bureau Toegepaste Sociale Wetenschappen). De opleiding tot Kernvisiecoach voor rechts georiënteerde kinderen, de zogenaamde beelddenkers. En de Post-HBO opleiding tot kindercoach bij de BGL-groep in Hoofddorp. Ik ben mijn eigen praktijk begonnen om me volledig toe te kunnen leggen op het geven van hulp aan kinderen die om welke reden dan ook moeite hebben met ons onderwijssysteem en/of met andere problemen te maken hebben. Dat kunnen gediagnostiseerde problemen zijn zoals dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD, aan autisme verwante stoornissen, hechtingsproblemen, emotieregulatie problemen enz.
Gaandeweg merkte ik dat er nog iets miste. In mijn gesprekken met ouders, familie en vrienden merkte ik dat veel vrouwen uit balans zijn. We leven in een hectische tijd waarbij het vaak voelt alsof je als vrouw bezig bent om alle ballen in de lucht te houden. We zijn vaak druk bezig onze tijd te verdelen tussen gezin, huishouden, werk, gezondheid, sport, en relatie(s). We leven in een veeleisende maatschappij en soms lijkt het alsof we 24/7 ‘aan’ moeten staan. Vaak voelt het alsof je nergens écht tijd voor hebt en al zeker niet voor jezelf. Kinderen voelen dat aan. En met hun gedrag spiegelen ze ons. Ze laten ons als het ware zien waar we nog beter voor onszelf mogen zorgen.
De opleidingen en trainingen die ik had gevolgd, hielden zich vooral bezig met mindset. Heel belangrijk, maar het voelde niet compleet. Ik ging op zoek naar meer verdieping en kwam terecht bij Startree, een praktijk voor inspiratie en support om te groeien in een diepere staat van gezondheid en geluk. Hier heb ik een jaar lang de opleiding tot healer/coach gevolgd. Deze opleiding is gebaseerd op de Teachings (oude wijsheden) van Native Americans. Als healer gebruik je emoties als boodschappers van de ziel. Een healer herstelt de draden die gebroken zijn. Je leert te kijken en accepteren wie je bent, zonder maskers en overlevingsstrategieën. De taak van de healer is om anderen te helpen hun licht aan te zetten. De ziel wil ervaringen hebben om nog meer te groeien i.p.v. uit het veld geslagen te worden en het licht uit te laten gaan. Niet alleen je mind wordt bij deze manier van coachen meegenomen, maar ook je emotionele en fysieke lichaam. Zodat alles in balans is, in harmonie. De teachings zijn down to earth en o zo toepasbaar op het dagelijkse leven.
Ik ben een opleiding tot transformatiecoach gaan volgen om ouders te begeleiden naar de beste versie van zichzelf. De transformerende visualisaties en coach technieken die ik gebruik zorgen ervoor dat je weer in balans komt met jezelf. Dat je de beste keuzes gaat maken voor jou en je gezin. Mijn verwachtingen werden overtroffen door deze complete, snelle en eenvoudige methodiek. Het helpt je om de beste versie van jezelf te worden. En het is zo’n mooie aanvulling op de teachings die ik bij Startree heb geleerd. De veranderingen door deze manier van coachen zijn soms opvallend en soms heel subtiel. Inmiddels ben ik gecertificeerd transformatiecoach en mag ik je helpen om de beste versie van jezelf te worden. Hoe eerder we drama’s en issues tackelen, des te lekkerder gaat het leven lopen. Dan komen we in een flow; de flow van het leven. De flow binnen je gezin. Ik help je er graag bij!
Vorig jaar kwam ook de PresentChild methode op mijn pad en heb ik de jaaropleiding tot Kindertolk gevolgd. Een prachtige methode om te kijken welke spiegelboodschap jouw kind voor je heeft. Jouw kind laat vaak met gedrag of een kwaal zien wat er nog mag groeien of ontwikkelen. Dit is vaak een heel mooie boodschap waarbij we echt tot de kern van het probleem komen. Nadat we de kern helder hebben, kunnen we vervolgens met behulp van coaching en visualisaties bereiken dat jij en je gezin weer in Flow komen!
Toen ik uiteindelijk startte met de opleiding Familieopstellingen bij Elmer Hendrix (de opleider van Els van Steijn) en Mieke Kox voelde dat echt als thuiskomen. Alsof alle puzzelstukjes op zijn plek vielen. Wat een prachtige manier om in balans te komen waarbij je meer vanuit je gevoel gaat leren leven. Het zien van de dynamieken die binnen jouw gezin van herkomst spelen kan confronterend zijn, maar het aankijken van de waarheid is zo helend! Dat gun ik elk gezin!
HET MOOISTE WAT JE KUNT WORDEN IS JEZELF
Wil jij ook weten hoe je (weer) lekker in je vel kan komen? Hoe je de juiste focus kan krijgen zodat je er echt kan zijn voor je gezin en ook nog tijd over houdt voor jezelf? Neem contact met me op wat dit voor jou kan betekenen. Als jouw focus (weer) de juiste kant op staat zal je zien dat het met jou en/of je kind(eren) beter gaat!