Tips voor rechtsgeoriënteerde kinderen

„In maart 2015 heeft een team van neurowetenschappers onder leiding van prof. dr. Maximillian Riesenhuber wetenschappelijk vastgesteld, dat wij niet automatiseren aan de hand van de klanktekenkoppeling of spellingsregels, maar door middel van het woordbeeld. Voor het onderwijs is dit een koude douche, want men leert kinderen lezen en schrijven aan de hand van deze componenten.” VerenigdeStaten

Wij zijn altijd uitgegaan van het vastleggen van woordbeelden en niet van spellingsregels. Ik zie je denken, de meeste kinderen gaan toch geautomatiseerd door naar het voortgezet onderwijs? Dat klopt, het zijn alleen niet de spellingsregels geweest die de automatisering in gang hebben gezet, maar de werkboeken die er bij horen. Alle woorden die bij de spellingsregels horen komen daarin aan de orde. Het herhalingsprincipe zorgt ervoor dat de automatisering tot stand komt. Bij kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl werkt dit herhalingsprincipe minder goed. Wat zie je dan in de praktijk? We denken visueel (in beelden), auditief (op het gehoor), kinesthetisch (met het gevoel) en digitaal (met het verstand). Al deze denksystemen gebruiken we ook, maar we hebben wel voorkeuren in het gebruik van deze systemen. De kinderen waar het hier over gaat hebben een voorkeur om visueel en kinesthetisch te denken. Dus in beelden (ook wel beelddenken genoemd) én met hun gevoel. Juist deze combinatie zorgt voor een andere leerstijl van deze kinderen. We noemen dit een rechtsgeoriënteerde leerstijl. Kijken we naar onze hersenen, dan spreken we van een linker- en een rechterhersenhelft. Links zit grofweg onze ratio, zoals het beredeneren, de tekenherkenning als woorden, cijfers, letters, getallen, maar ook de analyse, volgordes, logica en details. In de rechterhersenhelft zit meer de praktische intelligentie (leren door dingen te doen). Deze verzorgt meer de emotie, ritme, ruimtelijk inzicht, overzicht, verbeelding, dagdromen, kleurherkenning, muziekbeleving en gevoel.

taaldenken versus beelddenkenOns huidige onderwijssysteem is gebaseerd op een linksgeoriënteerde leerstijl en reikt de informatie aan voor de linkerhersenhelft. De leerproblematiek ontstaat doordat deze categorie kinderen een voorkeur heeft om met hun rechterhersenhelft te werken. Dit sluit niet aan. Zij moeten altijd een klein omweggetje maken in hun hoofd om het begrijpelijk te maken en in dat omweggetje kunnen zij natuurlijk ook fouten maken. Het is niet het onvermogen van het kind, want als het de informatie op een andere manier krijgt aangeboden kan hij het wel. Op school willen we kinderen door middel van een spellingsregel laten beredeneren hoe een woord geschreven moet worden en op deze wijze een woordbeeld laten creëren. De rechtsgeoriënteerde denker haakt halverwege af bij deze uitleg. Hij wil direct naar het woordbeeld. De Kernvisie methode stelt het kind in staat om het woordbeeld direct in het lange termijngeheugen te plaatsen en blijvend te reproduceren. Het einddoel, het woordbeeld, is bereikt omdat dit aansluit op zijn leerstijl.

Tips:

  • Maak gebruik van pictogrammen

    Door simpele afbeeldingen te maken van een activiteit, weet het kind wat er van hem verwacht wordt. Zo kan je een volgorde aanbrengen. Wil je dat een kind zich zelfstandig gaat aankleden? Breng dan de volgende stappen in beeld; eerst je onderbroek, dan je shirt, vervolgens je broek, en als laatste je sokken en je schoenen.

  • Luister goed naar de gedachtesprongen van een kind

    Soms zegt een kind iets waarvan je denkt, waar gaat dit over? Heel vaak gaat een kind verder in een gesprek dat je een paar dagen geleden met hem voerde. Maar een kind kan ook iets op een andere manier interpreteren (associatie maken) waardoor je een heel andere reactie krijgt dan je verwacht.

  • Geef korte opdrachten

    Geef een kind drie opdrachten en het doet of de eerste of de laatste opdracht, maar nooit alle drie. Geef liever drie korte opdrachten na elkaar. In plaats dat hij steeds op zijn kop krijgt omdat hij dingen vergeet, kan je hem complimenteren met alle dingen die goed gaan.

  • Ordening, duidelijkheid, regelmaat en authenticiteit

    Als je iets anders zegt dan je werkelijk doet, hebben kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl dat onmiddelijk door. Wees congruent (echt en oprecht) en geef overzicht, zodat het kind weet waar het aan toe is.

  • Ja is ja en nee is nee

    Deze kinderen schreeuwen om structuur. Niet letterlijk natuurlijk, maar wanneer je duidelijk bent, weet het kind waar het aan toe is. Het hoeft niet zelf de grenzen te zoeken.

  • Geef ruimte aan creatieve ingevingen en behoeftes

    Soms kunnen zij hele leuke dingen vragen en fantastische ideeën naar voren brengen. Neem ze vooral serieus

  • Leg uit door te tekenen en op te schrijven

    Wanneer je iets uit wilt leggen, schets het dan even. Het wordt voor een kind veel duidelijker, omdat hij het niet hoeft voor te stellen. Het ziet direct het beeld dat bedoeld wordt. Vaak zie je dat het kind zelf ook even wil tekenen als hij iets wil vertellen.

  • Ga veel naar buiten, nieuwe dingen ontdekken

    Weet wat er in de natuur gebeurt. Ga naar doe-musea en naar open dagen van bijvoorbeeld de brandweer of het ziekenhuis. Al deze ervaringen helpen om weer nieuwe kennis op te bouwen.

2018-05-24T08:38:56+00:00

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.